fbpx

Hoe benut je de volledige capaciteit van je gym?

Het benutten van de volledige capaciteit van een sportschool kan een enorme uitdaging zijn voor sportschoolmanagers. Op het eerste gezicht lijkt een toestroom van nieuwe leden misschien goed nieuws voor je bedrijf, maar ze komen met verborgen gevaren.

In dit artikel hebben we enkele van de belangrijkste indicatoren beschreven en drie strategieën om jouw bedrijf te helpen omgaan met de groei, zonder afbreuk te doen aan de ervaring van jouw leden.

Een sportschool bereikt zijn volledige capaciteit wanneer het maximale aantal leden is bereikt, terwijl de organisatie nog steeds soepel draait, met als gevolg een hoge tevredenheid van de leden. Hoewel het moeilijk kan zijn om een ​​exact aantal voor jouw specifieke sportschool te identificeren, is het zeker de moeite waard om een ​​ideaal maximum te definiëren. Dit zal jou helpen om de moeilijke beslissing te nemen om de verkoop van lidmaatschappen te stoppen, dit om te voorkomen dat het serviceniveau daalt en zo ook de tevredenheid van je leden.

Om je maximale ledencapaciteit te berekenen, tel je alle stations in je sportschool bij elkaar op (een loopband of een leg press zou één station zijn, omdat maar één lid tegelijkertijd het apparaat kan gebruiken). Op andere machines kunnen twee of meer leden trainen in één keer, dus houd hier rekening mee.)

Vervolgens, afhankelijk van jouw type club, vermenigvuldigt je het aantal stations het met de onderstaande aantallen:

  • x25 als jouw vestiging alleen een fitnessruimte heeft
  • x30 als jouw vestiging een fitnessruimte en een studio heeft
  • x35 als uw vestiging een fitnessruimte, een studio en ander aanbod heeft (bijv. squash, tennis, zwembad, enz.)

Hoewel elke club een uniek aanbod heeft, is dit een beproefde methode om capaciteit te schatten. Toenemende diversiteit in businessmodellen voor fitness betekent dat nieuwe faciliteiten gericht op functionele training, crossfit en/of small group training mogelijk het maximum aantal leden verder kan vergroten. Een groot deel hiervan is ook afhankelijk van hoe goed de ruimte wordt ingedeeld.

Het is belangrijk om ook rekening te houden met andere factoren die de capaciteit kunnen beperken. Stel: Je beschikt over een enorme fitnessruimte met veel stations en veel vrije ruimte, maar er is maar één kleedkamer. Deze beperkte faciliteiten kunnen ertoe leiden dat de ledentevredenheid daalt en het aantal lidmaatschappen sneller de bovengrens bereikt.

Identificatie van volledige capaciteit

Je zult hoogstwaarschijnlijk ondervinden dat jouw sportschool in piektijden sneller de volledige capaciteit bereikt. Leden die wachten om apparatuur te gebruiken of niet aan groepslessen kunnen meedoen, moeten de eerste rode vlaggen zijn. Hoewel een enkele wachtlijst de populariteit van een groepsles kan aangeven, betekent een permanente wachtlijst dat je niet genoeg biedt om aan de behoeften van jouw leden te voldoen. Dit zal waarschijnlijk een reden zijn voor frustratie, afnemende motivatie en mogelijke opzeggingen van leden in de toekomst.

Om deze te vermijden, probeer de volgende drie strategieën.

Leden distributie

Herverdeling van jouw leden is een uitstekende manier om een ​​deel van de druk weg te nemen tijdens piekmomenten. Het vergt in het begin een beetje werk, maar het kan een enorme langdurige impact hebben op de tevredenheid van jouw leden.

De eerste stap is ervoor te zorgen dat jouw sportschool gebruikt maakt van de maximale openingstijden , dit heeft als doel de bezoeken zoveel mogelijk te spreiden.

Door het aanbieden van lessen in de vroege ochtend geef je mensen de mogelijkheid om een training te volgen voordat ze naar hun werk gaan, terwijl lesuren in de middag ideaal zijn voor leden die een uur van hun werk weg willen. Je kunt een alleen-groepslessen-lidmaatschap gebruiken voor leden die lessen nodig hebben om gemotiveerd te raken, maar daarnaast niet zelfstandig zullen gaan trainen in de fitness. Combineer dit met daluren tarieven om leden aan te trekken die de sportschool tijdens pauzes gebruiken en ze daar te houden. Door je leden te scheiden, bedien je diverse segmenten en haal je effectiever het maximale rendement uit je club.

Kleine groepssessies kunnen capaciteitsvraagstukken op drie verschillende manieren aanpakken. Ten eerste kunnen groepssessies rond functionele platforms of open gymruimtes sommige leden weghalen van cardio- en kracht zones tijdens piekmomenten.

Het bijkomende voordeel hiervan is dat deelnemers aan deze small group trainingen en andere sportschoolgebruikers zullen worden blootgesteld aan verschillende circuits, functionele en lichaamsgewicht bewegingen die in de toekomst niet-machinegebaseerde trainingen kunnen aanmoedigen. Deel uitmaken van kleine groepssessies zal ook connectie met en betrokkenheid van het personeel vergroten met als gevolg meer loyaliteit van de leden.

Tijdens een outdoor workout kunnen er meer leden meedoen dan tijdens een workout in je sportschool, en worden ze ook weggeleid van de sportschoolvloer, waardoor er ruimte vrij komt voor andere klassen die gelijktijdig worden uitgevoerd.

Klantenservice

Hoewel goede klantenservice altijd belangrijk, speelt het een bijzonder belangrijke rol bij het behoud van leden. Als jouw sportschool dicht bij de maximale capaciteit is, kan een goede relatie met jouw klanten helpen de ontevredenheid te verminderen die vaak gepaard gaat met groei. Er kunnen echter nog steeds klachten zijn. Daarom raden we jou aan extra tijd te besteden aan de volgende punten.

Jouw personeel is het gezicht van het bedrijf. Instrueer jouw om zoveel mogelijk connectie te maken met jouw leden, waarbij ze rondlopen en praten. Een klein gesprekje is vaak een manier om een ​​lid het gevoel te geven dat hij/zij meer is dan alleen een cijfer.            Het personeel zal het ook gemakkelijker vinden om een ​​gevoel te krijgen over de algemene sfeer binnen de club als ze communiceren met degenen die de club wekelijks gebruiken.

Zorg ervoor dat jouw  customer journey of onboarding-proces nauwkeurig wordt beschreven. Welkomstbrieven, oproepen en teksten zijn een geweldige manier om een ​​uitnodigend gevoel te creëren en connectie te houden, ook buiten de sportschool. Zorg ervoor dat je niet overweldigt of als spam overkomt – wees alleen zorgzaam genoeg om ervoor te zorgen dat jouw leden het maximale uit hun lidmaatschap halen.

Koester de vaste klanten

Vaak zijn de leden die het meest worden getroffen door de toenemende ledenaantallen de ‘vaste klanten’. Ze zullen waarschijnlijk genoeg krijgen van de plotselinge instroom van nieuwe gezichten en de toegenomen druk op de beschikbaarheid van apparatuur. Het is van vitaal belang dat je probeert hen gemotiveerd te houden.

Een geweldige manier om dit te doen, is door hen te betrekken en indirect te helpen, door in december om feedback te vragen over eventuele wijzigingen die ze graag zouden zien in de sportschool voor het nieuwe jaar. Dit kunnen nieuwe les ideeën zijn of het aanschaffen van nieuwe apparatuur (dit hoeven geen enorme investeringen te zijn, maar groot genoeg om aan te geven dat je geinteresseerd bent in hun mening). Als een suggestie in daden omgezet wordt, voelen leden zich gewaardeerd.

Hen belonen voor het binnenhalen van een vriend tijdens het nieuwe jaar kan ook een grote impact hebben. omdat ze deel uitmaken van de reden waarom de sportschool opeens drukker lijkt dan een maand geleden.

De sleutel tot elk van deze strategieën is om goed te communiceren met jouw leden, of het nu gaat over wijzigingen in groepslessen, openingstijden of faciliteiten. Hoewel deze misschien niet volledig de (negatieve) effecten verhelpen van groei kunnen ze ontevredenheid bij leden minimaliseren, terwijl jij werkt aan het oplossen van grotere problemen binnen jouw sportschool.

Als je van plan bent om de indeling van jouw club te optimaliseren, of misschien geïnteresseerd bent om meer te weten te komen over een volledige renovatie van uw sportschool, kun je contact opnemen met ons team van experts die jou graag verder helpen.

0