fbpx

Vaste weerstand vs. losse gewichten

“Welke is beter? Vaste weerstand of losse gewichten?” Die vraag wordt vaak gesteld. Het antwoord is eigenlijk: geen van beiden. Het hangt af van het individu en zijn doelen. 

Vaste weerstand ontvangt gemengde beoordelingen van veel mensen. ‘Te beperkend’ en ‘te verouderd’ zijn slechts een paar van de negatieve opmerkingen die worden gemaakt. Echter, zoals elk apparaat, kunnen de negatieven worden verrekend met de positieve punten.

Dit is hetzelfde voor vrije gewichten. Nogmaals, er zijn negatieve en positieve punten te benoemen als u deze als onderdeel van uw training gebruikt. Uiteindelijk gaat het echter om de doelen van het individu. In dit artikel gaan we dus de voordelen van beide bespreken, zodat u ze op uw programma kunt aanpassen.

De voordelen van vaste weerstand (traditioneel en plate loaded):

Sommige coaches/trainers blijven weg van deze machines, vanwege het gebruiksgemak en de minimale technische coaching die vereist is, in vergelijking met het indrukwekkende, technisch geavanceerdere halterwerk dat je kunt doen. Soms zijn deze machines echter perfect voor het doel dat iemand wil bereiken. Coaches moeten bereid zijn hun ego te overwinnen en ze waar mogelijk te gebruiken in de trainingsschema’s.

Makkelijk te gebruiken

In tegenstelling tot een lange halter, staan ​​de instructies voor elke machine op de machine zelf, die aangeeft hoe te zitten, te bewegen en welke spieren erbij betrokken zijn.

Dit lijkt misschien een eenvoudig voordeel voor de meer gevorderde gebruikers, echter voor iemand die nog nooit een vorm van weerstandstraining heeft gedaan is dit een enorme hulp en kan het de angst wegnemen om er stom uit te zien.

Snel instellen

Op een standaardmachine kunt u de zithoogte, hefboom en uiteraard de gewichtstapel aanpassen. Alle hendels zijn eenvoudig en snel te verplaatsen. Hierdoor kun je een snellere workout uitvoeren zonder je zorgen te hoeven maken over het laden en lossen van de platen van een halter, of te moeten zoeken naar een ruimte om te trainen.

Veiligheid

Voor beginners en oudere generaties met weinig gewichtservaring, is er minder techniek betrokken bij vaste weerstand. De machine beweegt op een geleide manier, waardoor er minder gelegenheid is om de oefening verkeerd uit te voeren.

Na apparatuurinducties, zal de focus voor hen liggen bij: goed gepositioneerde voeten (afhankelijk van de machine), houdingsaanwijzingen, b.v. plat tegen de steun, gecontroleerde snelheid gedurende de hele beweging en een volledige bewegingsvrijheid.

Hierdoor is het gemakkelijk voor trainers of coaches om machines op te nemen in hun programma’s voor bepaalde klanten met minder ervaring.

Spier isolatie

Met vaste weerstandsmachines kunt u specifieke spiergroepen isoleren zonder andere spieren te gebruiken. Dit kan gunstig zijn voor het uit balans brengen van onevenwichtigheden, voor revalidatiedoeleinden of zelfs voor specifieke spiergroei, door toevoeging van een andere vorm van stimulatie.

Focus op de inspanning

Met een mindere focus op mechanische en technische elementen die betrokken zijn bij vaste weerstand, kun je je echt concentreren op de moeite die je doet, in plaats van de beweging die je moet uitvoeren. In sommige gevallen, afhankelijk van ervaring, staat dit een intensere trainingssessie toe.

De voordelen van kabelmachines

Kabelmachines kunnen worden gebruikt om de kloof tussen weerstandstraining en vrije gewichten te overbruggen. Een ander apparaat dat sommige mensen minder intimiderend vinden als ze alleen trainen. Hier zijn een paar van de positieve functies:

Veelzijdig
Er zijn zoveel verschillende toevoegingen en hoeken die je kunt maken met een kabelmachine, of het nu een dubbele aanpasbare pully of een enkel station is, de oefeningen zijn bijna eindeloos.

Gebruikers kunnen elk bewegingsvlak en lichaamsdeel op één machine trainen.

Ruimtebesparend
Je kunt een hele training op één station doen. In vergelijking met het hebben van verschillende stations voor vaste weerstand. Ideaal voor kleinere faciliteiten die iets in de trant van een vaste weerstand willen, maar niet over voldoende ruimte beschikken.

Geldbesparing
Eén Dual Adjustable Pulley- of Single Cable-station zal een enorme kostenreductie opleveren in vergelijking met de verschillende stations die nodig zijn om een ​​faciliteit uit te rusten met een volledig complementaire machine met vaste weerstand.

Technisch uitdagend
Er is meer techniek nodig vergeleken met de vaste weerstandmachines vanwege het gebrek aan geleide beweging. Vanwege het feit dat er zoveel oefeningen beschikbaar zijn, is er meestal meer instructie van de coach nodig om er zeker van te zijn dat de sporters er één gaan gebruiken. Hoe meer technisch iets wordt; hoe meer controle nodig is. De kabelmachines staan ​​dichter bij een ‘functionele’ beweging.

Minder intimiderend
Dit kan de opstap zijn tussen vaste weerstandsmachines en vrije gewichten. Voor sommige mensen is het een beetje moeilijk om naar een halter over te stappen, dan is een kabelmachine dé uitkomst.

Ze moeten leren hoe ze de machine moeten opstellen en moeten veel meer focussen op techniek dan op de vaste weerstand, waardoor ze meer onafhankelijkheid krijgen. Deze machines bevinden zich mogelijk niet in de dominante gebieden met vrije gewichten die sommige mensen afschrikken, waardoor ze zich ook zekerder voelen bij het uitvoeren van hun oefeningen.

Verhoogde spieractivatie
Verhoogde totale lichaamscontrole met bepaalde oefeningen. Er zal een toename van stabilisatiekrachten zijn vereist om het lichaam in een bepaalde positie te ondersteunen.

De voordelen van losse gewichten (halters, halters, accessoires en training van het lichaamsgewicht)

De definitie hiervan is ‘gewicht dat niet verbonden is met een vaste machine’. Losse gewichten worden door de meesten gezien als de ‘koning van de sportschool’ voor krachttraining, maar nogmaals, ze zouden alleen moeten worden gebruikt als dat nodig is. Niet iedereen hoeft een barbell squat te doen.

Totale lichaamscontrole
Voor losse gewichten is volledige lichaamsbesturing vereist voor de meeste oefeningen. Of het nu gaat om een ​​squat of een shoulderpress, stabilisatie en een stevige basis zijn essentieel om letsel te voorkomen. Fixator-spieren zullen meer worden gebruikt samen met de prime movers en synergisten die al in gebruik zijn. Dit is meer te relateren aan onze dagelijkse bewegingen. Ons volledige lichaam verplaatsen in plaats van slechts één bepaalde spier.

Tijdbesparend
Losse gewichten omvatten activering van meerdere spieren tegelijk, soms totale lichaamsbewegingen, daarom zou dit uiteindelijk een efficiëntere training kunnen zijn in vergelijking met het raken van elke individuele spier per oefening.

Eindeloze oefeningen
Net als bij kabels zijn er een uitgebreid aantal oefeningen die kunnen worden uitgevoerd. Het manipuleren van de lichaamspositie om met hoeken en grip te spelen om je zo op verschillende spieren te richten, kan een evenwichtige benadering van uw krachttrainingsprogramma toevoegen.

Kostenefficient
Er is minder apparatuur vereist, daarom kan het een enorme besparing op het geld betekenen. Dit is de reden waarom veel faciliteiten, met name kleinere studio’s en veel prestatievoorzieningen, weinig of geen vaste weerstandsmachines hebben gekozen.

Minder omvangrijk
In tegenstelling tot kabels of vaste weerstand, zijn vrije gewichten minder omvangrijk en kunnen ze gemakkelijk worden opgeborgen op rekken, in kasten, hoeken of thuis sportscholen. Dit is een van de vele redenen waarom vrije gewichten zo populair zijn.

Dus, zoals je kunt zien, heeft elk apparaat zijn plaats in een trainingsprogramma. De beslissing om ze te gebruiken is afhankelijk van individuele doelen, ervaring en de unieke kenmerken van de individuen. Het is niet nodig om iets uit te sluiten omdat je het idee hebt dat het ene beter is dan het andere.

0